Automatyzacja marketingu – Zapanuj nad strategią marketingową

Czytanie zajmie Ci 6 minut

Robić wiele rzeczy w tym samym czasie z tak samo rewelacyjnym efektem – to rzeczywistość wielu marketerów. Twoja lista zadań wydaje się nigdy nie kończyć. A przecież na pracę masz tylko 8 godzin dziennie. Działy marketingu rozpaczliwie poszukują sposobów, aby wykonywać swoje obowiązki łatwiej, szybciej i bardziej niezawodnie. To dlatego programy do automatyzacji marketingu rozwijają się tak dynamicznie. Jeśli wahasz się, czy także zacząć ich używać, oto informacje, które ostatecznie Cię przekonają.

Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest automatyzacja marketingu?

Automatyzacja marketingu to technologia, która pomaga rozwijać działania biznesowe. Pozwala firmom B2B i B2C zautomatyzować procesy, śledzić zaangażowanie klientów i projektować spersonalizowane doświadczenia klienta zarówno na etapie marketingu, sprzedaży, jak i obsługi posprzedażowej.

Gdy połączysz narzędzia do automatyzacji marketingu z systemem CRM, możesz śledzić aktywność konkretnego klienta na Twojej stronie WWW, w mailach, na social mediach i różnych kanałach sprzedaży. W ten sposób jesteś w stanie wysłać klientowi dokładnie taką ofertę, jaka go interesuje.

Dzięki automatyzacji marketingu Twoje kampanie sprzedażowe stają się coraz skuteczniejsze, bo wysyłasz właściwe wiadomości do właściwych osób we właściwym momencie.

Narzędzia marketing automation wykorzystasz w e-mail marketingu, działaniach lead nuturing i inbound marketingu. Zbadasz efektywność kampanii reklamowych Google Ads i Lead Ads. Zaprojektujesz skuteczne landing page i podkręcisz kontakt z klientami przez pop-upy, boty i chaty.

Jednym słowem automatyzacja marketingu pozwoli Ci zapanować nad całością strategii marketingowej.

Dlaczego warto korzystać z automatyzacji marketingu?

Tutaj odpowiedź jest prosta – marketerzy, którzy korzystają z automatyzacji marketingu, zbierają więcej leadów, a zespoły sprzedaży otrzymują leady lepszej jakości i zamykają więcej transakcji. W efekcie firmy, które korzystają z automatyzacji marketingu, generują wyższy zysk.  

6 Statystyk dotyczących automatyzacji marketingu

Oczywiście możesz nie wierzyć nam na słowo. Dlatego przytaczamy statystyki, które potwierdzają efektywność narzędzi do automatyzacji marketingu.

  • 68% firm korzysta w jakiś sposób z automatyzacji (HubSpot).
  • 70% firm uważa, że największą zaletą automatyzacji marketingu jest lepiej dostosowana komunikacja z klientem (Liana Technologies).
  • Firmy korzystające z automatyzacji marketingu odnotowują wzrost przychodów o 3,1% wyższy niż firmy, które nie korzystają z automatyzacji marketingu (Aberdeen).
  • Prawie dwie trzecie (63%) osób „odnoszących duże sukcesy” korzysta z systemów automatyzacji marketingu (Three Deep i Ascend2).
  • 20 % marketerów korzysta z automatyzacji kampanii e-mail marketingowych (HubSpot).
  • 23% osób spośród tych które automatyzują działa marketingowe, automatyzuje dostarczanie treści.

Kiedy wprowadzić w firmie automatyzację marketingu

Wiele firm nie wie, czy to już ten moment w rozwoju firmy, gdy powinny wprowadzić oprogramowanie do automatyzacji marketingu. Jeśli to także Twój dylemat, zwróć uwagę na następujące sygnały:

Jesteś pochłonięty powtarzalnymi zadaniami, które dają małe efekty

Zamiast skupiać się na nowych pomysłach i wdrażaniu strategii, spędzasz czas na segmentowaniu list subskrybentów, ręcznej kwalifikacji leadów lub tworzeniu kolejnych maili. Każda nowa kampania jest jak odkrywanie koła na nowa. W rezultacie spędzasz zbyt dużo czasu na wykonywaniu zadań taktycznych.

Automatyzacja marketingu internetowego zastępuje powtarzalną, ręczną pracę automatycznymi regułami. Pracy dla Ciebie jest mniej, a wydajność wzrasta. Możesz porzucić zadania, które, choć konieczne, są najzwyczajniej nużące. Możesz zaplanować kampanię i codziennie wysyłać tysiące spersonalizowanych maili i to na zupełnym autopilocie. Tobie pozostaje wyłącznie twórcza praca, co na pewno przełoży się także na większą satysfakcję z pracy.  

Brakuje Ci personelu lub nie możesz zwiększyć skali

Twoja lista rzeczy do zrobienia nie ma końca, w budżecie nie ma środków na rozbudowę zespołu, a doba ma tylko 24 godziny. Jak temu zaradzić?

Korzystając z oprogramowania do automatyzacji marketingu, jeden pracownik wykonuje pracę kilkunastoosobowego działu marketingu i sprzedaży, bo kampanie marketingowe i lead nuturing są automatycznie uruchamiane na podstawie wcześniej określonych kryteriów.

Porównanie kosztów

Koszt zakupu oprogramowania do automatyzacji marketingu 

automatyzacja marketingu jest tańsza

Koszt zatrudnienia dodatkowego specjalisty ds. marketingu 

automatyzacja marketingu zamiast zatrudniania pracownika

 800$ miesięcznie (ok 3040zł)

Średnio 6634 zł miesięcznie

Sprzedaż wskazuje cię palcem

Jako marketer pewnie nie raz na zebraniu zespołu usłyszałeś, że za kiepskie wyniki finansowe w danym miesiącu jest odpowiedzialny dział marketingu. Dostarczcie za mało leadów lub Wasze leady mają słaby potencjał sprzedażowy. Jak to zmienić?

Zintegruj CRM i oprogramowania do automatyzacji marketingu. To ułatwi pracę działom marketingu i sprzedaży, bo działają one na jednym systemie i na tych samych danych. Dzięki temu marketing i sprzedaż współdziałają, a nie rywalizują czy przerzucają odpowiedzialność z jednych na drugich.

Ponadto taka integracja zapewnia wymianę informacji o leadach i ich statusach oraz skraca czas kontaktu z potencjalnymi klientami. To z kolei przekłada się na większą ilość realizowanych transakcji. Do tego sama integracja obu narzędzi jest stosunkowa prosta.

Jak oni to robią?...

Twoje wysiłki marketingowe są przyćmione przez kampanie prowadzone przez konkurenta? Nie możesz nadążyć za jego poziomem widoczności i działań w internecie? Powiemy Ci dlaczego tak jest – oni stosują narzędzia do automatyzacji marketingu. 

Używasz zbyt wielu narzędzi marketingowych

Logujesz się do jednego systemu, aby wysyłać e-maile, innego do planowania postów w mediach społecznościowych, a jeszcze innego do śledzenia procesu sprzedaży i monitorowana skuteczności reklam z Google’a czy Facebooka. Korzystanie z kilku narzędzi, które się nie integrują, jest kosztowne, wymaga specjalistycznej wiedzy i zajmuje wiele Twojego czasu.

Korzystanie z narzędzia do automatyzacji marketingu obniży koszty przez zintegrowanie narzędzi na jednej platformie. 

Nie wiesz, jak pokazać swój sukces

Twój zespół marketingowy pracuje tyle samo godzin, co inne działy w firmie, ale niestety nie masz wiele do pokazania. Twoi przełożeni chcą zobaczyć, jak Twoja praca wpływa na pozyskiwanie klientów, ale, szczerze mówiąc, nie wiesz, jak to zrobić. Brzmi znajomo? Czas na zintegrowanie narzędzi ze swoim przepływem pracy.

Systemy automatyzacji marketingu mogą śledzić wszystko – od wpływu działań SEO na zwiększenie ruchu, przez współczynniki konwersji, skuteczności e-mail marketingu, po wpływ mediów społecznościowych na przychody. Widzisz, ilu klientów dostarczyła konkretna kampania w Google Ads czy na Facebooku i szybko obliczysz, jakie źródło wygenerowało ile leadów.

Raport ze skuteczności automatyzacji marketingu internetowego

Kiedy przychodzi czas na przedstawienie raportu miesięcznego czy rocznego, nie musisz zbierać danych z różnych systemów i na ich podstawie tworzyć dokumentu z raportem. Udostępniasz dane z jednego miejsca. Wygenerowanie takiego raportu w systemie nie zajmie ci dłużej niż 60 sekund.

Kampanie mailingowe nie są skuteczne

Wysyłasz e-maile do wszystkich w swojej bazie danych, ponieważ nie masz czasu na tworzenie ukierunkowanych kampanii. Jeśli masz mnóstwo kontaktów, ale nie możesz ich uporządkować ani posortować, oznacza to, że większość wysłanych przez Ciebie treści prawdopodobnie dociera do niewłaściwych odbiorców. Przecież wszyscy Twoi klienci nie mogą szukać dokładnie tego samego i z tych samych powodów. Dlaczego więc wysyłasz do nich tę samą reklamę?

Programy do automatyzacji marketingu posegmentują Twoje kontakty na podstawie płci, stanowiska, ostatnich interakcji i wielu innych parametrów. Umożliwiają również kierowanie komunikacji do klientów na podstawie etapu ścieżki zakupowej. Program nawet sam zaktualizuje listę kontaktów na podstawie warunku, który podasz.

No dobra, ale jak to zmienić? HubSpot Marketing Hub PRO

Skuteczne działania wymagają dobrania odpowiednich narzędzi, wychodzących daleko poza samą automatyzację wysyłek maili.

Współczesne rozwiązania takie jak HubSpot Marketing Hub to narzędzie do automatyzacji marketingu, które nie tylko automatyzują komunikację z klientem, ale również odciążą zespół marketingu od wielu rutynowych zadań takich jak:

  • automatyczny scoring klientów,
  • zmiana parametrów w CRM,
  • przekazywanie leadów do działu sprzedaży,
  • automatyczne zakładanie transakcji i tasków,
  • automatyczne wysłanie maila.

A tylko jedne z wielu czynności, które może za Ciebie wykonać HubSpot Marketing Hub.

A co od strony klienta? Automatyzacja w marketingu wspiera jeszcze większą personalizację komunikacji z klientem – automatycznie wymienia bannery na stronie internetowej, aby klient widział ofertę dopasowaną do jego etapu w cyklu zakupowym (smart content) czy wysyła klientowi SMS z podziękowaniem za zakup.

Wybierając narzędzie do automatyzacji marketingu, spójrz szerzej na jego funkcjonalności tak, abyś nie został tylko z funkcją wysyłek maili. To już za mało na obecne czasy. Dziś technologia marketingowa pomogą zespołom marketingu zrobić więcej, ale mniejszym nakładem czasu. I właśnie w tym pomaga HubSpot Marketing Hub.

Oceń artykuł

5/5

Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊

Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów

Spodobał Ci się artykuł?
Udostępnij go swoim znajomym:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Czytaj więcej

5/5