Digital Marketing – co to jest i dlaczego jest ważny?

Czytanie zajmie Ci 6 minut

Digital marketing nazywany również marketingiem cyfrowym staje się obecnie bardzo istotną formą reklamy, której popularność i skuteczność przebija kampanie w tradycyjnych mediach. Czym dokładnie jest digital marketing? Dlaczego jest tak ważny? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest Digital Marketing?

Digital marketing to działania reklamowe w Internecie przy użyciu różnych narzędzi i strategii, które dobiera się w zależności od potrzeb oraz specyfiki działalności danej branży, czy firmy. W marketingu cyfrowym wykorzystuje się różne zasoby, czego przykładem może być własna strona internetowa, kanał na Youtube, czy treści sponsorowane publikowane w ramach content marketingu. Warto również zaznaczyć, że digital marketing to szerokie pojęcie, które odnosi się do działań kierowanych do użytkowników online zarówno z poziomu komputera, jak i urządzeń mobilnych. Obecnie marketing cyfrowy jest wszechobecny, co oznacza, że stosuje się go zarówno w kampaniach dla klienta indywidualnego, jak i biznesowego.

Dlaczego digital marketing jest ważny?

Znaczenie digital marketingu stale rośnie, do czego przyczynia się zarówno cyfrowa transformacja biznesu, jak i zmiana upodobań klientów. Tradycyjne media z roku na rok tracą na znaczeniu, co wynika z faktu, że odbiorcy stawiają obecnie na mobilność oraz świadomy wybór treści. Taką możliwość daje im Internet, z którego można korzystać praktycznie wszędzie oraz który pozwala selekcjonować treści bez względu na ustaloną odgórnie ramówkę, co ma miejsce w przypadku telewizji. Co więcej, różne badania dowodzą, że osoby oglądające telewizję przerwy reklamowe wykorzystują na obecność w Internecie, np. przeglądając portale społecznościowe, czytając maile, czy robiąc zakupy w sieci. Wszystko to sprawia, że digital marketing szybko zyskuje na znaczeniu i budowanie marki w sieci pozwala uzyskać przewagę nad konkurencją. Przyczynia się do tego większa skuteczność kampanii, która jest możliwa dzięki:  

  • targetowaniu – digital marketing pozwala kierować reklamy wyłącznie do konkretnej grupy potencjalnych klientów, co zwiększa prawdopodobieństwo, że dokonają oni zakupu produktu lub skorzystają z danej usługi;
  • mierzalności – kampanie internetowe można dokładnie monitorować, co pozwala nie tylko zbadać jej skuteczność, ale również dostosowywać działania do zmieniających się zachowań użytkowników;
  • większej opłacalności – marketing cyfrowy jest bardziej opłacalny niż tradycyjne formy reklamy, co wynika z faktu, że działania mogą być kierowane do wąskiej grupy odbiorców, którzy są jednak na tyle odpowiednio dobrani, że kampania przyniesie efekt. Na opłacalność pozytywnie również wpływa monitoring podjętych działań, który pozwala ograniczyć te, które mają najniższą konwersję;
  • możliwości rywalizowania z większymi graczami w danej branży – digital marketing pozwala konkurować z globalnymi markami, które wydają miliony na reklamę. Dla wyszukiwarki nie liczy się bowiem budżet reklamowy, ale wartość, którą uzyskuje użytkownik dzięki danej treści. Dlatego też priorytetowo traktowane są treści, które najlepiej pasują do danej grupy docelowej.

Rodzaje marketingu cyfrowego

Wspomniano już, że digital marketing to szerokie pojęcie, które odnosi się do szeregu działań oraz strategii. Oczywiście w większości przypadku nie należy ograniczać się do jednego z nich, a największą skuteczność uzyskuje się działając wielotorowo. W związku z tym chcąc wykorzystać cyfrowy marketing warto znać wszystkie jego rodzaje, do których zalicza się:    

  • optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) – pozycjonowanie to czasochłonny i kosztowny proces, który zwraca się w postaci lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz skuteczniejszemu generowaniu ruchu organicznego, ale do tego jest też potrzebna odpowiednia strategia SEO;        
  • content marketing – strategia, która opiera się na wykorzystaniu wartościowych dla użytkownika treści, które mają na celu zachęcenia do danego działania, czy zbudowanie pozycji eksperta w danej branży;          
  • marketing w mediach społecznościowych – obecność w social media oraz właściwa komunikacja z klientami pozwala nie tylko zwiększać świadomość marki, ale również sprzedawać produkty, czy usługi;        
  • PPC – reklama Pay Per Clik to mechanizm, w którym płaci się za każdego użytkownika który kliknie w wyświetlający się baner lub link;    
  • marketing afiliacyjny – opierają się na nim wszystkie programy partnerskie, których uczestnicy otrzymują wynagrodzenie za skuteczne polecanie danych rozwiązań;
  • marketing automation – automatyzacja działań oraz ich monitoringu, co pozwala zwiększyć skuteczność prowadzonych kampanii oraz odpowiednio nimi zarządzać;
  • e-mail marketing – najstarsza, a zarazem przez wielu specjalistów nadal uważana za najskuteczniejszą formę digital marketingu. Wynika to z faktu, że odbiorca, który wyraził zgodę na otrzymywanie newslettera rzeczywiście jest zainteresowany daną tematyką;
  • inbound marketing – strategia oparta na dawaniu użytkownikowi wartościowych treści (np. na blogu, czy w formie ebooka), które zainteresują go na tyle, że sam postanowi nawiązać kontakt z firmą i skorzystać z jej usług;
  • artykuły sponsorowane – mogą stanowić część strategii content marketingu, ale równie dobrze mogą być wykorzystywane jako osobne narzędzie digital marketingu. W tym przypadku przedsiębiorca płaci za możliwość opublikowania artykułu zawierającego wzmiankę na jego temat na stronie, której nie jest właścicielem. Artykuły sponsorowane można zakupić na platformie takiej jak Whitepress;
  • account based marketing (ABM) – działania marketingowe oparte o segmentację odpowiedniej grupy odbiorców, a następnie kierowanie do niej konkretnego przekazu.

Inbound marketing a digital marketing – jaka jest różnica?

Digital marketing oraz inbound marketing to dwie strategie marketingowe, które odnoszą się do działań reklamowych w sieci. Co więcej, inbound marketing jest częścią marketingu cyfrowego. Wynika to z faktu, że digital marketing jest szerokim pojęciem, które obejmuje zarówno działania „przychodzące”, jak i „wychodzące”. Na tych pierwszych opiera się właśnie inbound marketing, który zakłada, że użytkownika należy zainteresować przekazem lub oferowaną treścią, a w efekcie on sam podejmie decyzję o wejściu na stronę, czy skorzystaniu z danego produktu lub usługi. 

Inboud marketing polega więc na budowaniu roli eksperta oraz przekazaniu odbiorcy wartościowych treści, których akurat szuka, a w efekcie przyciągnięciu go do siebie. Jest to przeciwieństwo metod wychodzących, które również są częścią digital marketingu i polegają głównie na wyświetlaniu banerów reklamowych, których tematyka niekoniecznie jest związana z tym, czego szuka użytkownik Internetu.

B2C Digital marketing

Wykorzystując marketing cyfrowy należy dostosować działania zarówno do specyfiki danej branży, jak i modelu sprzedaży, w którym funkcjonuje dana firma. W przypadku sprzedaży B2C, czyli ukierunkowanej na klienta indywidualnego warto wykorzystać działania mające na celu przyciągnięcie jak największej liczby nowy użytkowników, którzy dokonają zakupów lub skorzystają z usługi w możliwie najprostszy sposób. Co to oznacza? W wielu branżach przedsiębiorstwa starają się, by klient wykonał daną akcję bez kontaktu ze sprzedawcą, co pozwala zautomatyzować sprzedaż, a co za tym idze zdecydowanie ją przyspieszyć. W digital marketingu B2C chodzi również o to, by zwiększyć świadomość marki u jak największej grupy odbiorców, niezależnie od tego, jaki procent z nich zdecyduje się w danym momencie na skorzystanie z danego rozwiązania. Wszystko to sprawia, że w marketingu cyfrowym B2C wykorzystywane są przede wszystkim media społecznościowe, czy artykuły sponsorowane publikowane na stronach o bardzo dużym zasięgu.

Digital marketing w modelu sprzedaży B2B, czyli dla klienta biznesowego skupia się na dotarciu do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani konkretnym produktem lub usługą. Podjęte działania mają natomiast na celu doprowadzenie do kontaktu ze sprzedawcą, który będzie w stanie rozpoznać potrzeby potencjalnego kontrahenta oraz przedstawić mu dedykowaną ofertę. W związku z tym, że sprzedaż w modelu B2B jest zdecydowanie bardziej złożona niż w przypadku klienta indywidualnego różnić będą się również narzędzia marketingowe wykorzystywane w ramach kampanii. W tym przypadku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w ramach marketing b2b jest e-mail marketing, tworzenie treści premium do pobrania tzw. lead magnet czy aktywność na portalach typu LinkedIN. Sprawdza się również account based marketing, czyli działania ukierunkowane na konkretną grupę odbiorców, którą w tym przypadku tworzą przedsiębiorcy z danej branży, czy potrzebujący danego rozwiązania.

Wykorzystanie digital marketingu staje się w obecnych czasach koniecznością, co wynika z faktu, że biznes przenosi się do świata online, a potencjalni klienci coraz więcej czasu spędzają w Internecie. Oczywiście zastosowanie marketingu cyfrowego musi być przemyślane, a wszystkie działania odpowiednio zaplanowane, ponieważ chaos nie jest w tym przypadku sprzymierzeńcem. Odpowiednio stworzony plan marketingowy pozwala zwiększyć skuteczność podjętych działań oraz zachować nad wszystkim kontrolę. Jak go stworzyć? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w artykule, który możesz pobrać na stronie  https://www.istrategy.pl/10-krokow-do-stworzenia-skutecznego-planu-marketingowego/.

Czy warto to zrobić? Oczywiście, że tak ponieważ przedstawia on, nie tylko to, jak stworzyć skuteczny plan marketingowy, ale również jak pozyskać leady, które będą atrakcyjne dla działu sprzedaży. Opracowanie planu marketingu cyfrowego pozwala wdrożyć określone działania, które z biegiem czasu umożliwią osiągnięcie założonego celu.

Digital marketing to ogół działań reklamowych, które są ukierunkowane na użytkownika online. Jest to obecnie najbardziej przyszłościowa forma marketingu, co wynika przede wszystkim z faktu, że w dzisiejszych czasach nikt nie wyobraża sobie życia bez Internetu. Z tego właśnie względu w wielu branżach marketing cyfrowy jest obecnie dużo ważniejszy niż tradycyjne działania reklamowe, wykorzystujące telewizję, radio, czy billboardy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że reklama w sieci jest o wiele skuteczniejsza, a co za tym idzie bardziej opłacalna. W łatwy sposób można również ją monitorować, co pozwala optymalizować działania pod kątem jak największej konwersji. 

Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊

Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów

Udostępnij wpis swoim znajomym:

Facebook
Twitter
LinkedIn
5/5