Evergreen content dla początkujących

Czytanie zajmie Ci 5 minut

Evergreen content to jeden z kluczowych elementów strategii marketingu treści. Zapewne wiesz, że duży ruch na stronie i zainteresowanie użytkowników ma bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży w Twojej firmie. Evergreen content to skuteczny sposób na generowanie ruchu na stronie i utrzymanie go przez dłuższy czas. Zanim zdecydujesz się wdrożyć ten element strategii marketingowej przeczytaj czym charakteryzują się „wiecznie zielone” treści oraz jak je tworzyć i skutecznie promować.

Co to jest evergreen content?

Proste tłumaczenie zwrotu evergreen content oznacza wiecznie zieloną, czyli zawsze aktualną, treść. Zastanów się teraz, na jakiego rodzaju treści, trafiasz szukając w Internecie konkretnych informacji? Często są to artykuły czy wpisy, które co prawda omawiają interesujące cię zagadnienie, ale sama ich zawartość jest już dawno nieaktualna. Takie treści są dla Ciebie zupełnie nieprzydatne, ponieważ szukasz aktualnych informacji. Evergreen content to właśnie forma takiej „świeżej” informacji.

Czym zatem różni się od popularnego newsa? Przede wszystkim długością życia. Treść newsowa zyskuje dużą popularność natychmiast po publikcji. Niestety bardzo szybko traci aktualność a tym samym także zainteresowanie czytelników. Evergreen content to rodzaj treści, który ma o wiele dłuższy okres „przydatności do spożycia”. Informacje, porady czy wskazówki zawarte w takim tekście są cały czas aktualne i pomocne dla użytkownika. Dzięki temu evergreen content generuje ruch na stronie przez dłuższy czas. W przeciwieństwie do newsa, który szybko umiera śmiercią naturalną. O zaletach wiecznie zielonych treści napiszemy nieco później. Najpierw musisz nauczyć się, jak tworzyć evergreen content.

Jakie rodzaje tekstów możesz zaliczyć do evergreen content?

Tworząc treści do Internetu, możesz wybierać przeróżne formy dotarcia do potencjalnych Klientów Twojej firmy. Dużą popularnością cieszą się artykuły omawiające aktualne trendy w modzie czy motoryzacji, zestawienia raportów i statystyk czy wreszcie newsy. Wspomniane formy będą w stanie wzbudzić duże zainteresowanie i wygenerować spory ruch na Twojej stronie. Niestety w krótkim czasie po publikacji ich popularność lawinowo spadnie.

Jeżeli zatem zależy Ci na stworzeniu treści, które będą atrakcyjne dla użytkowników zarówno dzień, miesiąc, jak i rok po publikacji, to powinieneś postawić na zdecydowanie inne formy. Wśród formatów, które idealnie sprawdzają się jako evergreen content, należy wymienić:

  • Listy branżowe, czyli połączenie listy i artykułu. Ich zaletą jest możliwość szybkiego skanowania treści i duża ilość dostarczanych informacji.
  • Poradniki, czyli solidna porcja wiedzy, jaką chcesz przekazać swoim odbiorcom w danej dziedzinie. Celem poradnika jest rozwiązanie problemu w sposób, który będzie możliwy do wykonania przez osobę, która go przeczyta.
  • Case study, czyli studium przypadku. Ta forma opisuje konkretny proces i pozwala czytelnikom wyciągnąć wnioski dotyczące przyczyn i efektów tego procesu. Tutaj musisz zwrócić szczególną uwagę na dobór tematu, który będzie aktualny przez dłuższy czas.
  • Historia marki, czyli historia Twojej firmy uwzględniająca ważne wydarzenia, przełomowe momenty, kryzysy i odniesione sukcesy. Historia marki pozwala użytkownikom poznać Twoją firmę i jej wartości, co przekłada się na wzrost zaufania.
  • Słownik pojęć, czyli encyklopedia wyjaśniająca najważniejsze definicje związane z Twoją branżą. Unikaj wyjaśniania oczywistych pojęć, a skup się na definicjach, które zainteresują Twoich Klientów.

Do kategorii evergreen content możemy zaliczyć również porównania i rankingi. Wymagają one jednak częstej aktualizacji. Do „wiecznie zielonych” treści należą także recenzje produktów. W tym przypadku wiele zależy jednak od żywotności opisywanego produktu.

Przykłady treści typu Evergreen Content

Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczne przykłady evergreen content. Wzięliśmy na tapetę dwie popularne branże. Pierwszą z nich jest zawód trenera personalnego. Oto przykładowa lista evergreen content, jakie może publikować trener personalny:

  • Listy branżowe

5 skutecznych ćwiczeń na wyrzeźbienie mięśni brzucha

Najbardziej skuteczne spalacze tłuszczu

  • Case study

W 5 miesięcy do płaskiego brzucha

10 kilogramów w 2 miesiące – mój sposób na ekspresowe zbijanie wagi

  • Poradnik

Na co zwrócić uwagę wybierając klub fitness?

Zasady tworzenia planu treningowego

  • Encyklopedia

Słownik pojęć związanych z treningiem siłowym

A tak prezentuje się przykładowa lista evergreen content dla branży motoryzacyjnej, a dokładnie zakładu mechaniki pojazdowej:

  • Listy branżowe

Tarcze hamulcowe – lista zamienników dla BMW E46

  • Case study

Wymiana klocków hamulcowych w VW Polo

Etapy weryfikacji szczelności klimatyzacji

  • Poradnik

Jak sprawdzić oryginalność powłoki lakierniczej auta?

Jak często należy wymieniać olej silnikowy?

  • Encyklopedia

Słownik pojęć motoryzacyjnych

Zastanawiasz się, jak będzie wyglądać lista tematów evergreen content dla Twojej firmy? Wystarczy, że:

  • Przejrzysz korespondencję z Klientami
  • Prześledzisz branżowe fora i grupy na Facebooku
  • Zapytasz rodzinę i znajomych
  • Zweryfikujesz, jakie pytania wpisują użytkownicy Google

Powyższe źródła staną się dla Ciebie prawdziwą kopalnią pomysłów na evergreen content.

Jak tworzyć evergreen content?

Tworząc evergreen content, musisz pamiętać nie tylko o właściwej formie tekstów, ale także ich strukturze. Dla osiągnięcia zamierzonego efektu kluczowe jest przestrzeganie następujących zasad:

  • Właściwy dobór słów kluczowych
  • Optymalizacja pod kątem SEO
  • Treść zrozumiała dla „niewtajemniczonych”
  • Unikanie nadmiaru technicznych zwrotów
  • Regularna aktualizacja treści

Dobierając słowa kluczowe, sprawdzaj jak często są wyszukiwane dane frazy. Bardzo dobrym pomysłem będzie postawienie na tzw. długi ogon, czyli szczegółowe słowa kluczowe. Pamiętaj, że nawet najlepiej opracowany temat nie przyniesie korzyści Twojej firmie, jeśli nie będzie wyszukiwany przez użytkowników.

Wybierając słowa kluczowe, tworzysz bazę do optymalizacji treści pod kątem SEO. Pamiętaj o odpowiednim nasyceniu treści frazami kluczowymi. Umieszczaj je także w adresie URL oraz tytule. Zadbaj o dodanie alternatywnego tekstu do każdego obrazka. Linkuj pomiędzy powiązanymi ze sobą treściami. Dzięki temu poprawisz ich pozycję w wyszukiwarce.

Pamiętaj, aby pisać w sposób zrozumiały. Jeśli zależy Ci na dotarciu do szerokiego grona odbiorców, musisz pisać uniwersalnym językiem. Staraj się podejść do tematu kompleksowo. Unikaj niezrozumiałych zwrotów, które mogą zniechęcić do czytania tekstu lub obniżyć jego czytelność. Przekazuj ekspercką wiedzę w sposób, który będzie zrozumiały dla laika.

Pamiętaj, że evergreen content to nie perpetuum mobile. Treści tego typu nie będą wiecznie aktualne. Tworząc evergreen content, musisz mieć na uwadze konieczność jego aktualizacji. Czasem będą to zmiany kosmetyczne jak dodanie nowych informacji czy wzbogacenie struktury tekstu o kilka nowych śródtytułów. Odświeżając evergreen content, zwracaj uwagę czy treść jest:

  • Przydatna dla użytkownika
  • Przejrzysta i zrozumiała
  • Wiarygodna
  • Łatwa do udostępnienia w mediach społecznościowych

Dzięki cyklicznej aktualizacji evergreen content możesz znacznie wydłużyć żywotność publikowanych treści. W ten sposób sprawisz, że staną się ponadczasowe i będą przynosić Ci korzyści przez długi czas.

Jak promować Evergreen Content?

Evergreen content ma olbrzymi potencjał, który może utrzymywać się na wysokim poziomie przez wiele lat. Musisz tylko zadbać o jego właściwą promocję i sukcesywnie podsycać zainteresowanie Twoimi treściami. W jaki sposób? Wśród najbardziej efektywnych kanałów promocji możesz wykorzystać:

  • Firmowy fanpage
  • Newsletter
  • Fora i grupy tematyczne na Facebooku

Promowanie evergreen content ma charakter cykliczny. Musisz jednak uważać, aby nie przesadzić z częstotliwością postów na Facebooku, które dotyczą tego samego materiału. A dlaczego powinieneś ponawiać jego publikację? Ponieważ po pierwszej „wrzutce” spora grupa użytkowników może w ogóle nie zauważyć posta. Pomyśl też o nowych fanach Twojego firmowego fanpage, którzy także chcieliby wiedzieć o interesujących treściach publikowanych jakiś czas temu. Ponawiając publikację posta, zadbaj o jego odświeżenie. Czasem wystarczy nawet zmiana grafiki.

Planując wysyłkę newslettera, skorzystaj z programów dedykowanych do tego celu. Dzięki odpowiednim narzędziom mailingowym możesz automatycznie wysyłać starsze treści do nowych użytkowników. Ponadto możesz ponawiać wysyłkę do internautów, którzy nie otworzyli poprzedniego maila lub nie kliknęli linka umieszczonego w wiadomości. W przypadku newslettera powinieneś zadbać o jego cykliczne odświeżanie, zmieniając tytuł lub treść wiadomości.

Fora i grupy tematyczne dają Ci możliwość pozostawienia linka do evergreen content. Jak zwykle nie możesz przesadzać z częstotliwością takiej formy reklamy. Unikaj także starszych lub nieaktywnych wątków. Oprócz dodawania linków udzielaj się merytorycznie i buduj wizerunek eksperta w danej grupie.

Nie zapominaj także o promocji evergreen content w obrębie Twojej strony firmowej lub bloga:

  • Aktualizuj treść i datę publikacji wpisów, przenosząc je na początek listy
  • Promuj evergreen content w banerze na stronie głównej lub na pasku bocznym
  • Stwórz samouczek, który będzie prowadził użytkownika jak po sznurku, prezentując kolejne treści

Jakie korzyści przynosi evergreen content Twojej firmie?

Czytając na temat evergreen content, jego rodzajach, sposobach tworzenia i promocji, zastanawiasz się na pewno, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie. Do najważniejszych zalet wiecznie zielonych treści możemy zaliczyć:

  • Poprawę pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania
  • Systematyczne zwiększanie ruchu na Twojej stronie firmowej
  • Kierowanie Twoich potencjalnych Klientów na tzw. ścieżkę sprzedaży (lejek sprzedażowy)
  • Pozycjonowanie Twojej marki jako lidera w danej branży
  • Interakcja z odbiorcami poprzez kanały social media

Każdy element evergreen content będzie generował ruch na Twojej stronie nie tylko w chwili publikacji, ale także w dłuższej perspektywie czasu. Dzięki publikacji stale aktualnych treści dotrzesz do większego grona odbiorców. To pozwoli Twojej firmie zbudować pozycję profesjonalisty w danej branży i przełoży się bezpośrednio na poziom sprzedaży.

Evergreen content powinien być ważną częścią marketingu treści w Twojej firmie. Rzetelnie przygotowane publikacje będą pracować na Twój sukces przez długi czas. Jeśli dodatkowo uzupełnisz je treściami opartymi na czasowych (sezonowych) trendach, uzyskasz możliwość skutecznego dotarcia do szerokiego spektrum Twoich odbiorców. A to pozwoli Ci w pełni realizować cele biznesowe.

Spodobał Ci się nasz artykuł?
Udostępnij go swoim znajomym:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *