Większość odwiedzających Twoją witrynę nigdy na nią nie wróci. Nie chodzi o to, że Twoja strona ma słaby design czy treści niskiej jakości, po prostu chodzi o to, że Internet jest rozległy, a okresy uwagi są krótkie.
Ponieważ proces przekształcania anonimowego gościa na stronie internetowej w klienta nie odbywa się natychmiast, warto mieć sposób na skontaktowanie się z osobami po opuszczeniu witryny.
Pomimo popularności mediów społecznościowych i innych metod komunikacji, e-mail jest nadal najbardziej niezawodnym sposobem na pielęgnowanie potencjalnych klientów.
Jest tylko jeden szkopuł – jak zdobyć ich adresy mailowe? Do tego właśnie służy lead magnet.
Lead magnet – co to jest
Lead magnet to nagroda, którą oferujesz komuś w zamian za jego adres e-mail. Lead magnet działa jako bodziec zachęcający ludzi do działania. Bez dobrego powodu do zostawiania swoich danych kontaktowych większość osób po prostu zignoruje formularze na Twojej stronie internetowej.
Żeby zdobyć e-mail potencjalnego klienta, i otrzymać jego zgodę na komunikacje marketingową, możesz po prostu umieścić na swojej stronie formularz zapisu. Tak jak widać to na poniższym pop-upie.
Umieszczasz więc taki formularz i… cierpliwie czekasz, aż odwiedzający z niego skorzysta. A gdyby nieco zachęcić odwiedzających do zapisu, oferując mały prezent? Na przykład jakąś checklistę, poradnik czy e-booka do pobrania? Zobacz, jak to wygląda na poniższej stronie.
Taki prezent w postaci szablonu planu marketingowego do pobrania to właśnie lead magnet. Ludzie o wiele chętniej zostawią Ci swój adres mailowy, jeśli coś z tego będą mieć. I to od razu.
Jeśli więc chcesz rozbudować swoją bazę subskrybentów i wzmocnić siłę kampanii sprzedażowych, pozyskiwać więcej leadów, opracuj ciekawy lead magnet kontekstowo dopasowany do treści, które interesują Twoich odbiorców.
Lead magnet a wskaźnik konwersji strony
Czy wiesz, jak bardzo skuteczny jest formularz na Twojej stronie? Odpowiedź na to pytanie zdobędziesz, obserwując wskaźnik konwersji formularza.
Sprawdź, ile osób odwiedza miesięcznie Twoją stronę, a ile z nich pozostawia Ci swoje dane kontaktowe. Stosunek procentowy tych liczb to właśnie wskaźnik konwersji.
Konwersja jest ważna. Bo nawet jeśli wiele osób odwiedza Twoją stronę i masz wysoki wskaźnik wejść, to zazwyczaj są to wejścia jednorazowe. Większość odwiedzających nigdy nie wróci na Twoją stronę. Dlatego zdobądź ich adresy mailowe – dzięki nim możesz regularnie zapraszać odbiorców, aby ponownie odwiedzili Twoją witrynę i przeczytali nowy wpis na blogu czy też zobaczyli landing page z nową ofertą.
Teraz pewnie zastanawiasz się, kiedy wskaźnik konwersji strony jest wysoki. Średni wskaźnik konwersji plasuje się na poziomie… 2%. Tak. Tylko 2% wszystkich osób, które zobaczą Twój formularz, zostawi Ci swój adres.
Jeśli jednak zaoferujesz odbiorcom lead magnet, wskaźnik konwersji formularza zapisu zwiększa się aż do 20%. Zresztą zobacz sam – który formularz bardziej zachęca Cię do zapisu?
Pierwszy to standardowy formularz zapisu na newsletter. Drugi to bezpłatny ebook do pobrania w zamian za zapis do bazy subskrybentów.
Pobierz Ebook Twórz treści, które działają – Przewodnik po klastrach tematycznych
Jakie korzyści daje lead magnet
Wyższy wskaźnik konwersji strony, to nie jedyna korzyść z lead magnetu. Oto inne efekty:
Niższa cena za leada
Jeśli korzystasz z płatnych form promocji – Google Ads czy reklam na Facebooku – każda osoba odwiedzająca Twoją stronę to dla Ciebie koszt. Jeśli masz wysoki wskaźnik konwersji, zdobywasz więcej leadów w krótszym czasie, a więc wydajesz mniej na reklamę.
Lepsza jakość leadów
Jeśli Twój lead magnet jest atrakcyjny dla odbiorców, angażuje ich w ofertę i prowadzi skutecznie przez lejek sprzedażowy aż do zamknięcia transakcji.
Segmentacja bazy subskrybentów
Jeśli Twoja oferta jest rozbudowana i masz kilka różnych grup odbiorców, lead magnet pomoże Ci pogrupować subskrybentów. Dla każdej grupy klientów lub rodzaju oferty zaoferuj osobny lead magnet i stwórz dla nich osobne segmenty w programie do mailingu. Dzięki temu możesz wysyłać odbiorcom dokładnie takie informacje, jakie ich interesują.
Segmentacja bazy subskrybentów
Jeśli proponujesz potencjalnym klientom lead magnet, mogą oni dobrze poznać Twoją ofertę i korzyści, jakie ona daje. Dzięki temu w momencie podejmowania decyzji zakupowej o wiele chętniej skorzystają z Twoich usług niż z usług konkurencji, o której wiedzą mniej.
Lead magnet – 15 skutecznych przykładów
Lead magnetem może być wszystko, co da Twoim odbiorcom wartość – dostarczy dodatkowe informacje, pomoże rozwiązać problem czy zaoszczędzi czas. Jaką formę lead magnetu wybrać? Oto 15 przykładów, które są szczególnie chętnie pobierane.
1. E-booki, przewodniki, whitepapers
Dłuższe teksty, które wnikliwie przedstawiają określony temat. Postrzegane jako bardzo wartościowy content. Dzięki nim możesz wyedukować swoich odbiorców lub przedstawić szczegóły związane z działalnością swojej firmy. Przygotowanie e-booka jest czasochłonne, jednak to pewny sposób na zdobycie leadów.
2. Instrukcja
Opis, który krok po kroku wyjaśnia, jak coś wykonać. Jeśli prosto i konkretnie wytłumaczysz odbiorcom skomplikowane zagadnienie, na pewno odwdzięczą Ci się swoim adresem mailowym i zapadniesz im w pamięć.
3. Checklista
Skrótowa lista, dzięki której Twój odbiorca skontroluje, czy robi dobrze jakąś czynność lub przeprowadzi audyt jakiegoś obszaru. Checklisty są chętnie pobierane, bo przedstawiają informacje skrótowo, a więc pozwalają oszczędzić czas.
4. Workbook
Czyli inaczej mówiąc – zeszyt ćwiczeń. Zestaw zadań związanych z określonym tematem. Często wykorzystują ten typ lead magnetu osoby, które oferują kurs online. Taki workbook pozwala zapoznać się z próbką kursu. Sprawdza się w ramach kampanii sprzedażowych.
5. Wzory/szablony
Na przykład szablony tekstów czy grafik. Bardzo ułatwiają życie odbiorcom. Pomyśl, jaki typ contentu może przydać się Twoim odbiorcom i podaruj im szablon, który będą mogli dostosować do swoich potrzeb.
6. Kalendarz, planer
Pomoc do planowania zadań. Dodaj do niego informacje związane z określonym typem działalności. Zaznacz ważne święta czy okresy. Dorzuć motywujące cytaty. Taki kalendarz może być przygotowany do druku lub ograniczyć się do wersji elektronicznej.
7. Spis narzędzi
Na przykład spis narzędzi marketingowych. Odbiorca nie musi sam szukać aplikacji. Robisz za niego listę programów, jakie znasz i dorzucasz własną opinię czy komentarz.
8. Przedsprzdaż
Lead magnetem może być też zapis na listę osób, którym jako pierwszym wyślesz informację o możliwości zakupienia Twojego produktu. Oczywiście w niższej cenie. Możesz dorzucić dodatkowy bonus (Sprzedajesz książkę? Czytelnicy na pewno ucieszą się ze specjalnej dedykacji autora).
9. Case study
Nic tak nie zachęca do skorzystania z Twojej oferty jak opis Twoich sukcesów. Zbierz więc historię swoich klientów i ubierz w zgrabny pdf. Odbiorcy są ciekawi, jak pracujesz z klientami, więc z pewnością pobiorą taki lead magnet.
10. Dodatkowe wpisy na blogu
Materiały premium na stronie widoczne tylko dla zapisanych osób to dobry lead magnet. Lubimy przecież należeć do zamkniętego grona wyjątkowych ludzi 😉 Wykorzystaj to.
11. Raport
Odbiorca zamiast ślęczeć godzinami w internecie i szukać danych, dostaje wszystko zebrane na tacy. Zestaw ze sobą czytelnie informacje, wyciągnij wnioski, zrób podsumowanie, a leady zaczną wpadać do Twojej bazy.
12. Darmowe próbki (demo)
14-dniowa wersja programu czy 2 pierwsze moduły kursu to dobry pomysł na lead magnet, który zachęci odbiorców do zakupu. Mogą ocenić, jakość Twojego produktu. Nawet jeśli teraz nie kupią, zapamiętają Twoją ofertę na przyszłość.
13. Darmowe kursy
Najczęściej w formie mailowej lub video. Wysyłasz odbiorcy dawki wiedzy w stałych odstępach czasu. Dzięki temu budujesz relację z odbiorcami i przekonujesz, że jesteś specjalistą, któremu warto zaufać.
14. Webinar
Zaproszenie na webinar to świetny pomysł, aby szybko rozbudować bazę subskrybentów. Na dodatek webinar pozwala nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcami. Jeśli Twoja działalność opiera się na pracy z ludźmi (coach, mentor, szkoleniowiec) pozycja obowiązkowa.
15. Infografika
Gdy ktoś szuka wiedzy w pigułce, którą łatwo przyswoić, sięga po infografiki. Obraz może niekiedy lepiej wytłumaczyć skomplikowane zagadnienie niż tekst. Nic dziwnego, że ten typ contentu to skuteczny lead magnet. Możesz go zaoferować jako dodatek do chętnie czytanego wpisu na swoim blogu.
Lead magnet – a co sprawdzi się u Ciebie?
Oczywiście to nie jedyne pomysły na lead magnet. Zastanów się, czego oczekują Twoi odbiorcy, a potem przygotuj dla nich materiał. Najważniejsze, aby dawał on prawdziwą wartość i był unikalny. Tylko wtedy zadziała, a więc zwiększy konwersję na Twojej stronie i pozyskasz adres e-mail.
Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊
Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów