Marketing automation – 25 korzyści z wdrożenia w firmie

Czytanie zajmie Ci 6 minut

Czy i dlaczego warto stosować marketing automation? Jeśli zastanawiasz się nad zasadnością wdrożenia tego typu oprogramowania, to nasz artykuł rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości. Przedstawiamy w nim największe zalety marketing automation dla poszczególnych działów Twojej firmy.

Z tego artykułu dowiesz się:

Jakie korzyści dla Twojego biznesu przyniesie marketing automation?

Zobacz, co Twój biznes może zyskać dzięki wdrożeniu marketing automation.

1. Redukcja kosztów zatrudnienia

Marketing automation sprawia, że jeden pracownik Twojej firmy będzie mógł skutecznie konkurować z dużym zespołem marketingu i sprzedaży. Wszystko to dzięki nieograniczonym możliwościom konfiguracji kampanii pielęgnacyjnych i marketingowych. Po odpowiednim ustawieniu nastąpi automatyczne uruchamiane w oparciu o ustalone wcześniej kryteria. Dzięki wdrożeniu marketing automation po kilku miesiącach tworzenia zautomatyzowanych kampanii Twoja firma będzie wysyłać tysiące spersonalizowanych maili przy minimalnym zaangażowaniu czynnika ludzkiego.

2. Zwiększenie średniej wartości transakcji

Automatyzacja technik sprzedaży cross-selling (sprzedaż produktów uzupełniających), up-selling (sprzedaż produktów w wyższej cenie) oraz  follow-up (sprzedaż dodatkowych produktów) spowoduje wzrost wartości transakcji dla pojedynczego klienta. Połączenie jej z optymalnym zarządzaniem potencjalnymi klientami oraz nadawaniem priorytetów wyraźnie poprawi wskaźnik ROI. Według badań Salesforce marketing automation przyczynia się do osiągnięcia nawet 25% większego zwrotu z inwestycji w kampanie marketingowe.

3. Budowanie świadomości i odpowiedzialności zespołu marketingu i sprzedaży

Marketing automation pozwala szybko odnaleźć tzw. wąskie gardła w procesach sprzedażowych Twojej firmy. Załóżmy, że dział marketingu pozyskuje wielu potencjalnych klientów. Niestety nie są oni później przekazywani do drugiego działu jako leady sprzedażowe. Oznacza to błędy w procesie „pielęgnacji leadów”. Mając czytelną informację zwrotną, możesz poprawić funkcjonowanie działu marketingu i ulepszyć dotychczasowe kampanie pielęgnacyjne. Jak dowodzą badania Annuitas Group automatyzacja procesu lead nurturing może prowadzić do wzrostu ilości kwalifikowanych leadów nawet o 451%!

4. Wykorzystanie potencjału ludzkiego

Wśród korzyści z marketing automation należy wymienić możliwość maksymalnego wykorzystania potencjału ludzkiego Twoich pracowników. Od teraz nie będą musieli tracić czasu na wykonywanie tych samych czynności. Automatyzacja poszczególnych procesów pozwoli im skupić się na bardziej kreatywnych działaniach. To w prosty sposób przełoży się na wzrost produktywności i skuteczności Twoich pracowników.

5. Wzrost efektywności zespołu

Zasoby ludzkie w Twojej firmie są ograniczone. To może także hamować jej rozwój. Marketing automation pomoże w bardziej efektywnym wykorzystaniu czasu i zasobów, którymi dysponujesz. Praca Twojego zespołu stanie się o wiele bardziej wydajna, co w konsekwencji pozwoli na realizację większej ilości zadań. Marketing automation zapewnia większą skalowalność procesów realizowanych w poszczególnych działach Twojej firmy.

6. Wzmocnienie relacji pomiędzy działami sprzedaży i marketingu

Do największych korzyści z marketing automation dla Twojej firmy możemy zaliczyć zacieśnienie współpracy pomiędzy działem sprzedaży i marketingu. W wielu przedsiębiorstwach te dwie komórki funkcjonują w opozycji do siebie. Wdrożenie marketing automation spowoduje wzrost liczby leadów trafiających do działu marketingu. Automatyzacja procesów zwiększy odsetek potencjalnych klientów przekazywanych do działu sprzedaży. Jednocześnie Twoi handlowcy będą w stanie efektywniej finalizować transakcje.

Co marketing automation usprawni w Twoim dziale marketingu?

Kolejne zalety korzystania z marketing automation obejmują dział marketingu w Twojej firmie.

7. Optymalizacja procesów marketingowych

Wdrożenie marketing automation może udoskonalić pracę całego działu. W jaki sposób? Podczas implementacji oprogramowania do automatyzacji marketingowcy muszą prześledzić całą ścieżkę postępowania klienta oraz strategię marketingową. To pozwoli im stworzyć zestawienie procesów odbywających się wokół tych dwóch obszarów. W ten sposób łatwiej im będzie dostrzec pewne niedoskonałości w zakresie pielęgnowania leadów i kierowania ich do działu sprzedaży.

8. Dywersyfikacja kanałów pozyskania potencjalnych klientów

Zalety korzystania z marketing automation obejmują także sposoby pozyskania klientów. Narzędzia do automatyzacji pozwalają działać wielokanałowo i docierać do odbiorców w bardzo spersonalizowany sposób. Na każdym etapie podróży (buyer journey) Twoi marketingowcy mogą nawiązać kontakt z klientem przez e-mail, SMS, dopasowując formę do konkretnej sytuacji.

9. Analiza profilu najlepszych klientów

Oprogramowanie do marketing automation jest wyposażone w moduł pozwalający oceniać potencjalnych kupujących. W ten sposób można wychwycić najlepszych klientów i właśnie na nich skoncentrować swoje wysiłki.

10. Stworzenie profilu idealnego klienta

Analiza profilu najlepszych klientów pozwala wybrać określone kryteria, które charakteryzują leada z potencjałem. To w znacznym stopniu ułatwia filtrowanie wszystkich kontaktów i wyławianie spośród nich osób, które z powodzeniem można przekazać do działu sprzedaży.

11. Łatwość prowadzenia testów A/B

Marketing automation znacznie ułatwia prowadzenie ciągłych testów A/B oraz zwiększa ich możliwości. Od teraz dział marketingu w Twojej firmie będzie mógł realizować niezależne analizy każdej kampanii, a nawet poszczególnych etapów procesu marketingowego. W efekcie wyraźnej poprawie ulegnie wydajność lejka sprzedażowego.

12. Ukierunkowanie działań marketingowych

Dzięki marketing automation dział marketingu zyskuje możliwość projektowania ukierunkowanych kampanii na dużą skalę. To pozwala dotrzeć ze spersonalizowanymi wiadomościami do konkretnych klientów. Im bardziej trafna będzie wysłana oferta, tym większa szansa na zdobycie zainteresowania odbiorcy i finalizację transakcji.

13. Oszczędność czasu

Zaletą oprogramowania do marketing automation jest intuicyjna obsługa, która nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Interfejsy typu „drag&drop” znacznie skracają czas tworzenia kampanii e-mailowych, społecznościowych, workflow oraz stron docelowych. To z kolei podnosi efektywność projektowania działań marketingowych. Narzędzia do automatyzacji marketingu umożliwiają zarządzanie wszystkimi kampaniami z poziomu jednego pulpitu nawigacyjnego.

14. Możliwość planowania z wyprzedzeniem

Główne korzyści z marketing automation dotyczą możliwości planowania zadań z wyprzedzeniem. Tworzenie harmonogramu postów i całych kampanii w social media pomaga w uporządkowaniu tych działań. Narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają planować posty dla poszczególnych segmentów odbiorców, generowanych z systemu CRM. W ten sposób zamiast wysyłki jednej wiadomości do całej bazy, dział marketingu może przygotować bardziej spersonalizowane przekazy dla mniejszych grup potencjalnych klientów.

15. Optymalizacja zarządzania leadami

Głównym priorytetem marketingu i sprzedaży jest generowanie nowych leadów, pielęgnowanie ich oraz zamykanie sprzedaży. Niestety po drodze wielu z tych potencjalnych klientów „gubi się” podczas przekazywania pomiędzy działami. Marketing automation pomaga w przetwarzaniu dużej ilości danych o leadach oraz ich statusie. Dzięki temu marketingowcy mają szybki dostęp do informacji na temat etapu ścieżki zakupowej, na którym znajduje się konkretny klient.

16. Nieograniczone możliwości raportowania

Raportowanie ma kluczowe znaczenie dla oceny efektywności podejmowanych działań marketingowych. Marketing automation pozwala gromadzić duże ilości danych o przeprowadzonych kampaniach. To daje wręcz nieograniczone możliwości analityczne. Raportowanie wyników kampanii w dużych firmach bywa bardziej czasochłonne niż ich przygotowanie. Dlatego tak istotna jest automatyzacja tych procesów. Dzięki niej marketingowcy mogą poświęcić więcej czasu na zrozumienie wyników i wdrożenie potrzebnych modyfikacji.

Jak marketing automation wpłynie na pracę Twojego działu sprzedaży?

17. Precyzyjna kwalifikacja leadów

Wśród korzyści z marketing automation dla sprzedaży należy wymienić przede wszystkim precyzyjną kwalifikację leadów. Ustawienie zestawu reguł i kryteriów pozwala na automatyczną ocenę potencjalnych sprzedaży. W ten sposób leady są kwalifikowane do podjęcia działań sprzedażowych lub przekazania do działu marketingu. Dzięki temu zespół sprzedaży zajmuje się wyłącznie kontaktami, w przypadku których szansa na finalizację transakcji jest największa. Marketing automation pozwala także kwalifikować potencjalnych klientów na podstawie prawdopodobieństwa konwersji lub wielkości transakcji. 

18. Wyeliminowanie zimnych telefonów

Dzięki automatyzacji marketingu dział sprzedaży nie będzie już musiał marnować czasu na tzw. cold calling. Ilość gromadzonych w systemie danych pozwoli na szczegółową analizę potencjalnych klientów oraz historii wykonywanych działań w obrębie strony firmowej.

19. Precyzyjne planowanie kontaktów

Narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają oceniać potencjalnych klientów i nadawać im priorytety. Oprócz tego dział sprzedaży otrzyma precyzyjną informację kiedy dany klient odwiedza stronę, a tym samym myśli o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach. Specjalne alerty działają także w czasie rzeczywistym. To pozwala wykonać telefon w momencie, kiedy możliwość finalizacji transakcji jest największa. Badania przeprowadzone przez Harvard Business Review udowodniły, że szansa na sprzedaż jest 60-krotnie większa w przypadku kontaktu wykonanego w ciągu godziny od otrzymania alertu, w porównaniu do telefonu wykonanego po 24 godzinach.

20. Prosta aktualizacja danych

Możliwość szybkiej aktualizacji danych ma ogromny wpływ na skuteczność procesu sprzedaży. Marketing automation ułatwia gromadzenie i agregację informacji o potencjalnych klientach. Nieaktualne dane wyraźnie obniżają efektywność sprzedawców i zabierają czas, który mogliby poświęcić na telefon do kwalifikowanego leada.

21. Skrócenie procesu sprzedaży

Poprawa wydajności i efektywności procesu sprzedaży znacząco skraca drogę od potencjalnego klienta do nabywcy produktu lub usługi. Wedle badań przeprowadzonych przez Thomson Reuters wdrożenie marketing automation skraca czas konwersji o 72%, co może przełożyć się na wzrost przychodów nawet o 175%.

Jakie są zalety korzystania z marketing automation w dziale obsługi klienta?

Sprawdź, jak marketing automation zmieni pracę działu obsługi klienta w Twojej firmie.

22. Poprawa wydajności

Automatyzacja procesów w obrębie działu obsługi klienta pozwoli segregować przychodzące wiadomości i kierować je do odpowiedniej osoby. Marketing automation ułatwia konfigurację automatycznych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Wdrożenie chatbotów oraz botów konwersacyjnych znacznie zmniejszy obciążenie Twoich pracowników.

23. Uporządkowanie komunikacji z klientami

Problemem wielu zespołów obsługi klienta jest panujący chaos komunikacyjny. Marketing automation pomaga w stworzeniu spójnego wzorca komunikacji z klientami. W ten sposób bez trudu zautomatyzujesz wysyłkę maili z potwierdzeniem otrzymania wiadomości, prośbą o wypełnienie ankiety, informacją o aktualizacji oprogramowania czy przypomnieniem o płatności.

24. Automatyzacja komunikacji błędów

Niektóre ze zgłaszanych błędów mogą trafiać bezpośrednio do działu programistycznego w Twojej firmie. Marketing automation pomaga stworzyć schemat, w ramach którego określone zgłoszenia będą automatycznie weryfikowane i przesyłane bezpośrednio do osoby zajmującej się rozwiązywaniem problemów w tym obszarze.

25. Podniesienie jakości wsparcia

Funkcjonalność i zalety marketing automation pomagają eliminować błędy ludzkie. Zapisywanie pełnej historii korespondencji, informacji kontekstowych, historii zamówień oraz zgłaszanych problemów znacząco ułatwia obsługę danego klienta. Kompleksowy zbiór danych o nabywcy pomaga w optymalnym kierowaniu rozmową oraz udzielaniu najlepszego wsparcia.

Teraz już wiesz, dlaczego warto stosować marketing automation w firmie. Automatyzacja pewnych procesów wcale nie musi oznaczać szablonowego podejścia. Może za to usprawnić pracę poszczególnych komórek w Twojej firmie, co w prosty sposób przełoży się na jej wynik finansowy i zadowolenie klientów.

Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊

Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów

Udostępnij wpis swoim znajomym:

Facebook
Twitter
LinkedIn
5/5