Program do mailingu, newsletterów i nie tylko Hubspot vs Mailchimp

Czytanie zajmie Ci 7 minut

Bez technologii nie ma dziś skutecznego marketingu. Wiesz o tym, prawda? Dlatego pewnie właśnie główkujesz, jaki program do mailingu wybrać. Na rynku oferta jest spora. Gdy więc zaczynasz przetrząsać internet w poszukiwaniu informacji, prędzej czy później natkniesz się na dwa systemy do email marketingu – HubSpot i Mailchimp. Która z nich da Ci więcej?

Odpowiedź oczywiście nie jest prosta. Najpierw porównaj możliwości HubSpota i Mailchimpa, a potem zastanów się, jakie funkcjonalności najlepiej odpowiadają Twojej strategii marketingowej.

Czym jest Mailchimp?

system mailingowy mailchimp umożliwia marketing mailowy

Mailchimp to przede wszystkim program do e-mail marketingu. Stworzysz w nim kampanie, segmentację subskrybentów, workflow wysyłki maili, formularze kontaktowe i landing page. Mailchimp pozwala także badać wskaźniki konwersji. Wszystko prosto i intuicyjnie. I właśnie dzięki swej prostocie zyskuje on coraz większą liczbę zwolenników.

W roku 2020 platforma G2 umieściła Mailchimpa na 8. miejscu w rankingu Best Software Companies.

Czym jest HubSpot?

HubSpot platforma oferująca narzędzia do email marketingu - wyłka maili, newsletterów do klientów

HubSpot to platforma do automatyzacji marketingu typu all-in-one. Łączy automatykę marketingową, e-mail marketing, CRM, help desk, system do tworzenia stron WWW, analitykę. Słowem to kompleksowe narzędzie, które pozwoli Ci zbudować spójne doświadczenia klienta podczas całej ścieżki zakupowej – od pierwszego styku z Twoja marką aż po obsługę posprzedażową.

HubSpot został uznany za najlepszy program do automatyzacji marketingu przez platformy G2 oraz Gartner Peer Insights.

HubSpot i Mailchimp – porównanie funkcji

Pewnie interesuje Cię, która platforma jest lepsza pod względem funkcjonalności? W tej części porównamy więc Mailchimpa i HubSpot Marketing Hub w 5 obszarach:

  • E-mail marketing
  • Zarządzanie kontaktami
  • Automatyzację marketingu
  • Social media i kampanie reklamowe
  • Landing page i formularze

E-mail marketing

Tworzenie kampanii mailowych jest nieodzowne, aby utrzymać stały kontakt z odbiorcami, budować z nimi relacje i informować o nowych produktach czy usługach.

Jak z tym zadaniem radzą sobie obydwie platformy?

 

Tworzenie wiadomości e-mail w Mailchimpie jest bajecznie proste. Program do mailingu jest wyposażony w edytor typu „przeciągnij i upuść”. Możesz także tworzyć niestandardowe szablony oparte na własnym kodzie.

W płatnej wersji uzyskasz dostęp do takich funkcji jak testowanie A/B oraz inteligentne narzędzia do ustawień czasu wysyłania maili. Wersja płatna to także rozbudowane raportowanie i analityka, które pomogą Ci rozwijać efektywność e-mail marketingu.

 

HubSpot posiada równie rozbudowane funkcje e-mail marketingowe – edytor „drag&drop”, testy A/B, personalizację szablonów maili i analitykę konwersji. Jednak to, co daje przewagę HubSpotowi, to integracja narzędzi do e-mail marketingu z możliwościami CRM-u.

Dzięki danym zebranym w HubSpot CRM możesz tworzyć szczegółowe kampanie e-mailowe. Przykładowo możesz tworzyć logikę „czy”, która pozwala wysłać odbiorcy maila powiązanego dokładnie z jego zachowaniami (np. odwiedzinami na konkretnej stronie WWW czy pobraniu określonej treści). W ten sposób jesteś w stanie personalizować kampanie mailowe i dostarczać treści, które na pewno zainteresują odbiorcę.

Za pomocą hubspot marketing hub będziesz widział aktywność klienta - jakie strony oglądał, jakie materiały pobierał, co go interesowało na stronie www
Widok aktywności użytkownika w HubSpot

HubSpot vs MailChimp – zarządzanie kontaktami

Zarządzanie kontaktami i śledzenie ich aktywności to podstawa działań marketingowych. Uporządkowane informacje o leadzie pozwalają łatwiej je pielęgnować.

Co oferuje HubSpot i Mailchimp w ramach CRM-u? Obydwie platformy mają rozbudowane narzędzia do zarządzania kontaktami i dają bardzo głęboki wgląd w zachowania odbiorców.

CRM w Mailchimp wykorzystuje segmenty i znaczniki, które pozwalają personalizować wysyłkę mali i warunkować workflow.  Mailchimp umożliwia bezpłatnym użytkownikom wykorzystanie do pięciu warunków, aby utworzyć segmenty. Natomiast użytkownicy premium mogą korzystać z zaawansowanych funkcji segmentacji, które pozwalają połączyć nieograniczoną liczbę warunków w celu filtrowania odbiorców.

Na pulpicie Mailchimpa dostępna jest też cała analityka ruchu – najlepiej konwertujące strony, źródła ruchu, rankujące frazy i wiele innych. Dzięki szczegółowym profilom kontaktowym możesz śledzić, jak odbiorcy wchodzą w interakcję z każdą kampanią, a następnie dodawać do profilu notatki, do których później możesz powrócić. Wystarczy kilka kliknięć, aby zobaczyć, kto otwiera Twoje e-maile, czyta Twój post na telefonie komórkowym lub dołącza do Twojej listy mailingowej. Możesz nawet zobaczyć, co Twoi klienci kupują, aby poprawić przyszłe rekomendacje.

HubSpot CRM także pozwala szczegółowo śledzić zachowania odbiorców i oferuje te same możliwości jak Mailchimp. Jednak jego połączenie z platformą HubSpot Marketing Hub daje Ci o wiele więcej niż tylko informacje o Twoich działaniach marketingowych.

Gdy w HubSpocie sprawdzasz, kto otworzył Twoją ostatnią wiadomość marketingową, możesz od razu zobaczyć także, czy dana osoba odwiedziła Twoją stronę WWW, jak przebiegała jej ostatnia rozmowa sprzedażowa i czy czasem nie wysłała jakiegoś zgłoszenia do zespołu wparcia. W ten sposób Twoja wiedza o kontakcie jest naprawdę całościowa.

Później tę wiedzę możesz wykorzystać, aby segmentować bazę kontaktów i zaskakiwać odbiorców tym, jak bardzo dopasowana jest Twoja komunikacja do ich rzeczywistych potrzeb.

Automatyzacja mailingu

Automatyzacja mailingu to przede wszystkim zaoszczędzony czas. Gdy Twoja firma się rozrasta, nie jesteś w stanie ręczne zapanować nad wysyłką maili czy wprowadzaniem danych do bazy.

Jak z tym zadaniem radzą sobie Mailchimp i HubSpot?

Narzędzia do automatyzacji mailingu Mailchimp pozwalają uruchamiać workflow na podstawie różnych działań, które podejmują Twoje kontakty. Z ciekawszych warto wymienić wiadomości powitalne, automatyzacje oparte na datach, powiadomienia o zamówieniu, porzucenie koszyka, rekomendacje dotyczące produktów.

Automatyzacja HubSpota ma za zadanie wspierać cały Twój biznes, nie tylko e-mail marketing, ma więc o wiele większe możliwości.

Podczas gdy Mailchimp skupia się na automatyzowaniu wiadomości zwrotnych i działań typu drip campaign, HubSpot pozwala tworzyć workflow o wiele bardziej rozbudowany. Automatyzacja mailingu obejmuje zarządzanie bazą kontaktów, lead scoring, automatyczna zmian statusu leada np. z MQL na SQL, a nawet automatyczne tworzenie zgłoszeń serwisowych. Możesz również pójść o krok dalej i dodać opóźnienia i logikę warunkową do swojej automatyzacji, co pozwoli Ci dokładnie dostosować przepływy pracy do potrzeb zespołu marketingowego i sprzedażowego.

Przykładowa automatyzacja mailingu. Workflow stworzony w programie do mailingu Hubspot

Social media i kampanie reklamowe

Mailchimp wesprze Cię w zarządzaniu Twoimi mediami społecznościowymi – od umieszczania postów aż po targetowane reklamy. Możesz działać na takich platformach jak Facebook, Instagram czy Twitter. Skonfigurujesz także reklamy Google Ads.

Mailchimp CRM dostarczy informacji, które są potrzebne, aby dotrzeć do klientów (dane demograficzne, zainteresowania, odwiedzane strony WWW). Możesz także retargetować reklamy, aby przyciągnąć zainteresowanych klientów z powrotem do Twojego sklepu.

 

HubSpot daje znów więcej. Oprócz funkcji, jakie znajdziemy w Mailchimpie, możesz także zarządzać swoim contentem na takich platformach jak YouTube czy LinkedIn.

HubSpot daje także zintegrowaną analitykę social mediów. Dzięki narzędziom do monitorowania społeczności, możesz śledzić konkretne trendy i frazy, które są ważne dla Ciebie i Twojej marki, a także odpowiadać bezpośrednio na komentarze do Twoich postów w HubSpocie.

Narzędzie reklamowe HubSpota pozwala na łatwe zarządzanie kampaniami reklamowymi na Facebooku, Instagramie, Google i LinkedIn z jednego miejsca. Wszelkie leady generowane przez reklamę na Facebooku lub LinkedIn są automatycznie synchronizowane z CRM HubSpot. 

Warta podkreślenia jest także rozbudowana analityka reklamowa. Raporty pokazują np. jaki jest koszt pozyskania leada z danej kampanii reklamowej. 

W HubSpot Marketing Hub łatwo sprawdzisz, które kampanie generują najwięcej klientów
Statystyka kampanii lead ads na facebooku w HubSpot

Tworzenie landing page’y i formularzy

Dobrze konwertujące landing page są niezbędne podczas promocji produktów czy usług, pozyskiwania leadów czy wzmacniania rozpoznawalności marki. Formularz na nich musi maksymalnie ułatwiać dowędzającemu pozostawienie kontaktu.

Jak wspierają nas w tym HubSpot i Mailchimp?

Mailchimp oferuje prostą edycję landing page’y i formularzy metodą „przeciągnij i upuść”. Każdy formularz możesz powiązać z określona grupą odbiorców w bazie.

Na Mailchimpie opublikujesz nieograniczoną liczbę landingów. Możesz też wykupić własną domenę. Wszystkie landingi i formularze są zoptymalizowane pod różne wielkości ekranów.

HubSpot także daje możliwość zbudowania za pomocą paru ruchów myszką landingu czy formularza. Możesz wybrać spośród wielu szablonów lub zbudować własny landing page od podstaw.  

przykład landing page stworzonego w HubSpot Marketing Hub
Widok edytora do tworzenie landing page w HubSpot

HubSpot i Mailchimp – porównanie cen

Bądźmy szczerzy – pierwszą rzeczą, której szukamy przy wyborze narzędzia, jest zawsze cennik, prawda? Przyszedł czas, aby zaspokoić Twoją ciekawość. Która z platform jest bardziej opłacalna?

Zapewne już zauważasz, że HubSpot jest o wiele bardziej rozbudowanym systemem niż Mailchimp. Różnicę tę widać także w cenie. Pakiet startowy Mailchimpa jest zdecydowanie tańszy niż Starter Plan HubSpota i zawiera funkcjonalności, które u HubSpota pojawiają się dopiero w wyższym pakiecie – Proffessional Plan.

Mailchimp Cennik

system mailingowy mailchimp cennik

HubSpot Marketing Hub Cennik

koszt narzędzi do marketing automation hubspot

Czy to jednak znaczy, że Mailchimp jest bardziej opłacalny?

To zależy jak wiele oczekujesz. Jeśli chcesz swoje działania marketingowe oprzeć głównie na e-mail marketingu i w social mediach Mailchimp może Ci wystarczyć nawet w podstawowej wersji, która naprawdę jest korzystna cenowo.

Jeśli jednak będziesz rozwijać biznes i Twoje potrzeby wzrosną poza standardowe działania marketingowe, Mailchimp może Ci nie wystarczyć, a wdrożenie innych narzędzi i ich integracja z Mailchimpem mogą ostatecznie okazać się mniej opłacalna niż pakiety HubSpota.

HubSpot vs Mailchimp – co wybrać?

Zarówno HubSpot, jak i Mailchimp to naprawdę świetne narzędzia do automatyzacji. Wybór któregoś z nich to wyłącznie kwestia Twoich oczekiwań, a nie jakości narzędzia.

Zanim zdecydujesz się na HubSpota czy Mailchimpa zastanów się, na jakim etapie rozwoju znajduje się Twoja firma. Oto parę dobrych pytań:

  • Jakie mam doświadczenie w działaniach marketingowych?
  • Jak duży jest mój zespół marketingowy?
  • Jak bardzo skomplikowany workflow działań chcę zaprogramować?
  • Co jest głównym celem mojego marketingu?
  • Jak duży budżet mam na działania marketingowe?
  • Jak bardzo chcę rozwijać biznes?

Jeśli jesteś małym biznesem, szukasz przede wszystkim narzędzia do automatyzacji mailingu, a Twój budżet jest ograniczony – wybierz Mailchimpa.

Jeśli planujesz bardzo aktywny rozwój i potrzebna jest Ci kompleksowa platforma do automatyzacji marketingu połączona z wydajnym CRM-em, na którym mogą pracować różne obszary twojej firmy (marketing, sprzedaż, obsługa klienta) i chcesz aby wszystkie dane były w jednym miejscu wybierz HubSpota.

Na co dzień wdrażamy u naszych klientów HubSpota, więc polecamy właśnie to narzędzie. Im dłużej z nim pracujemy, tym bardziej zaskakuje nas swoimi możliwościami i elastycznością. Wiele razy już widzieliśmy, jak błyskawicznie rozwija się działalność dzięki dobrze wykorzystanym narzędziom HubSpota.

Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊

Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów

Spodobał Ci się nasz artykuł?
Udostępnij go swoim znajomym:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email