O czym pisać na blogu firmowym?

Czytanie zajmie Ci 6 minut

Zastanawiasz się, o czym pisać na blogu firmowym? Ten sam problem ma każdego dnia wielu innych content managerów. Obecnie większość firm prowadzi swojego bloga. Niewiele jest jednak takich, które robią to w sposób przemyślany i efektywny. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się dokładnie, jak i o czym pisać na blogu firmowym.

Z tego artykułu dowiesz się:

Planowanie treści na bloga firmowego – jak opracować skuteczną strategię publikacji?

Masz pomysł na ciekawy temat artykułu? Chcesz go umieścić na firmowym blogu? Świetnie! Musisz jednak spojrzeć na to nieco szerzej. Planowanie treści na bloga firmowego to coś więcej niż wymyślenie jednego, interesującego tematu. To działanie zakrojone na szeroką skalę. Tobie potrzebna jest cała strategia tego, o czym pisać na blogu firmowym! Publikując pierwszy artykuł, powinieneś mieć już zaplanowaną serię kolejnych tekstów. I każdy z nich musi być w logiczny sposób powiązany z poprzednimi. Czarna magia? Nic z tych rzeczy! Pamiętaj, że jesteś specjalistą i doskonale znasz swoją branżę. Potrzebny Ci tylko dobry plan, jak wykorzystać tę wiedzę!

Z jakich elementów powinna składać się strategia tworzenia treści na bloga firmowego?

Ważnym elementem planowania treści na blogu firmowym jest analiza słów kluczowych. Potraktuj ją w sposób kompleksowy. Nie skupiaj się wyłącznie na najczęściej wybieranych frazach. One są oczywiście ważne, ponieważ mogą wygenerować spory ruch. Niestety bardzo trudno się na nie skutecznie pozycjonować. Dlatego oprócz podstawowego zestawu słów kluczowych warto poszukać niestandardowych zapytań. Pamiętaj, że sposób wyszukiwania informacji w Google zmienił się na przestrzeni ostatnich lat. Aktualnie użytkownicy wpisują bardzo precyzyjne frazy. Odnajdując je, masz szansę wyprzedzić konkurencję i jako pierwszy dotrzeć z wartościowymi treściami do potencjalnych klientów.

Wielu content managerów popełnia zasadniczy błąd podczas planowania treści na blogu firmowym. Zbyt mocno inspirują się tekstami publikowanymi przez konkurencję. Zastanów się, jaki sens ma strategia planowania treści na bloga firmowego oparta na tematach, które już zostały poruszone w innych serwisach. Pamiętaj, że algorytmy Google perfekcyjnie wychwytują strony, które zajęły się danym tematem jako pierwsze. Powielając określone zagadnienie, nigdy nie przeskoczysz strony, która stała się dla Ciebie inspiracją. Dlatego analiza treści na blogu firmowym konkurencji powinna jasno wskazać Ci, jakich tematów unikać. Dzięki oryginalnym treściom zdobędziesz pierwszą pozycję na dane zapytania. Być może staniesz się także inspiracją dla konkurencji. W takim przypadku będzie ona jednak o krok za Twoimi publikacjami.

Kiedy możesz sięgnąć po temat, który został już wykorzystany? Tylko w sytuacji, jeśli będziesz potrafił przygotować o wiele bardziej wartościowy tekst.

Tworzenie treści na bloga firmowego powinno przede wszystkim uwzględniać potrzeby i oczekiwania jego czytelników. Pamiętaj, że artykułów nie tworzysz z myślą o sobie. Ludzie, którzy będą je czytać, różnią się od Ciebie nie tylko znajomością danej branży, ale także potrzebami i oczekiwaniami względem treści. Określenie persony pozwoli Ci stworzyć model (lub kilka modeli) opisujących odbiorcę treści blogowych i potencjalnego klienta Twojej firmy.

Stworzona przez Ciebie persona powinna:

  • Przedstawiać pewne wzorce zachowania tożsame dla Twoich klientów
  • Koncentrować się na obecnym użytkowniku, a nie na przyszłym
  • Mieć cechy realistyczne, a nie wyidealizowane
  • Skupiać się na celach, które ma zrealizować użytkownik
  • Pomóc Ci zrozumieć cele, obawy, potrzeby użytkownika

Ważnym elementem, z jakiego zbudowana jest strategia tworzenia treści na bloga firmowego, jest pillar page – klastry tematyczne. Pillar page będzie głównym tematem, które obejmuje dosyć szerokie zagadnienie powiązane ze specyfiką działalności Twojej firmy. Załóżmy, że jest nią sprzedaż opon i felg. Jaki pillar page przychodzi Ci do głowy? Opony? To zagadnienie może być zbyt szerokie. Ale zawężone do opon dla aut osobowych może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Pillar page powinien:

  • Zachowywać spójność ze specyfiką działalności Twojej firmy
  • Trafiać w zainteresowania i potrzeby Twojej grupy docelowej (persona)
  • Odpowiadać na możliwie wszystkie zapytania dotyczące danego zagadnienia
  • Linkować do stron zawierających rozwinięcie poruszonych zagadnień

I w tym miejscu dochodzimy do pojęcia klastra tematycznego. Jego centralnym punktem jest omówiona przed chwilą pillar page. Dopełnienie klastra stanowi tzw. cluster content (podtematy), czyli treści powiązane tematycznie z głównym zagadnieniem i poszerzające wiedzę użytkowników na jego temat. Skoro pillar page porusza temat opon do aut osobowych, to cluster content może rozwinąć zagadnienie wyboru prawidłowego rozmiaru opon, wpływu szerokości opony na parametry jezdne czy wreszcie omówić poszczególne typy bieżników.

Pillar page nadaje kierunek tworzenia treści na blogu firmowym. Cluster content rozbija główne zagadnienie na mniejsze, poszerzając wiedzę użytkowników w danym temacie.

Pamiętaj, że Twoja strategia tworzenia treści na bloga firmowego nie może skupiać się wyłącznie na jednym klastrze tematycznym. Musi być ich co najmniej kilka. W obrębie każdego klastra poruszysz nieco inne tematy. W konsekwencji każdy z klastrów będzie miał przypisaną odmienną grupę fraz kluczowych. Pamiętaj o linkowaniu pomiędzy treściami, aby użytkownik mógł płynnie przechodzić do kolejnej publikacji i poszerzać swoją wiedzę.

No dobrze, ale po co to wszystko? Skoro zabierasz się za planowanie treści na bloga firmowego, to musisz wiedzieć, jakie cele będą dla Ciebie realizować publikowane teksty.

Treści na blogu firmowym – jakie mają znaczenie dla Twojej marki?

Zastanawiałeś się już, w czym może pomóc Twojej firmie regularna publikacja treści na blogu firmowym? Do wyboru masz kilka celów:

  • Generowanie ruchu na stronie firmowej
  • Pozyskiwanie ruchu z mediów społecznościowych
  • Zwiększenie sprzedaży
  • Wsparcie działań SEO
  • Budowanie wizerunku eksperta
  • Budowanie społeczności wokół marki

Treści na blogu firmowym są ważnym elementem długofalowej strategii dotarcia do potencjalnych klientów. Zazwyczaj priorytetem jest, aby kierować na stronę firmową lub sklep online użytkowników, którzy są już zdecydowani na zakup. A co z osobami, które dopiero szukają rozwiązania konkretnego problemu lub chcą dowiedzieć się więcej na temat pewnej kategorii produktów? Właśnie do nich powinny być skierowane treści na blogu firmowym. Przykład? Artykuł pt. „Kryteria wyboru opon letnich”. Użytkownicy planujący zakup nowych opon na pewno będą ciekawi praktycznych wskazówek, które pomogą im zawęzić krąg poszukiwań. Dostarczysz im praktyczną wiedzę, a jednocześnie zwrócisz uwagę na Twoją ofertę. Ale to nie wszystko!

Nieocenioną wartością okaże się dla Ciebie możliwość śledzenia osób, które odwiedziły artykuł na Twoim blogu. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim wyświetlanie im reklam prezentujących interesujące produkty z Twojej oferty.

Treści na blogu firmowym pomogą Ci także pozyskiwać ruch z mediów społecznościowych. Jeśli nie masz pomysłu na angażujące posty, to czas najwyższy wykorzystać pisane przez Ciebie artykuły. Dzięki reakcjom Internautów Twoje treści, a tym samym link do strony firmowej, może trafić do szerokiego grona odbiorców. Pamiętaj, że każdy z nich jest dla Ciebie potencjalnym klientem!

Oprócz pozyskiwania ruchu na stronie treści na blogu firmowym mogą również generować sprzedaż. Oczywiście muszą mieć one nieco inny charakter. Wcześniej wspominaliśmy o artykule pt. „Kryteria wyboru opon letnich”. Teraz powinieneś skupić się na analizie konkretnych produktów, prezentując tekst pt. „Jakie opony na lato do auta typu SUV?”. Zaprezentujesz w nim wybrane modele i połączysz je z ofertą dostępną w Twoim sklepie. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na sprzedaż.

Publikacja treści na blogu ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Google docenia witryny, na których regularnie publikowane są wartościowe i unikalne teksty. Treści na stronie lub w sklepie internetowym mają raczej stały charakter. Przecież nie możesz rozbudowywać oferty w nieskończoność. Artykuły blogowe są naturalnym sposobem wzbogacenia strony w unikalne treści. Dzięki nim poprawiasz nasycenie witryny słowami kluczowymi, tworząc jednocześnie frazy typu long tail (długi ogon). Odpowiednia optymalizacja treści na blogu firmowym stanowi także nieocenione wsparcie Twoich głównych fraz kluczowych. W jaki sposób? Linkując z artykułu pt. „Jakie opony letnie do auta typu SUV” do kategorii z oponami letnimi, możesz poprawić pozycję sklepu właśnie na tę frazę.

Tworzenie treści na bloga firmowego pozwala Ci sukcesywnie budować wizerunek firmy, jako eksperta w danej branży. Zajmujesz się sprzedażą sprzętu i akcesoriów do fitness? Na firmowym blogu możesz publikować artykuły omawiające konkretne ćwiczenia, porady żywieniowe, sposoby na regenerację organizmu po wysiłku czy nawet gotowe zestawy treningowe. Te wszystkie informacje stworzą wizerunek firmy, która zna się na fitness, a nie tylko sprzedaje gotowe produkty kupione wcześniej w hurtowni.

Pamiętaj, że ogromne znaczenie dla każdej działalności mają zarówno nowi, jak i powracający klienci. Musisz to uwzględnić podczas tworzenia treści na bloga firmowego. Dostarczając regularnie przydatne informacje, budujesz zaufanie i więź z klientem. Użytkownicy chętnie wracają do Ciebie po kolejne zakupy, ponieważ systematycznie poszerzasz ich wiedzę w danej dziedzinie i dostarczasz inspirujących ciekawostek.

O czym pisać na blogu – angażujące formy i treści na bloga

Strategia tworzenia treści na bloga firmowego pomoże Ci określić zawartość merytoryczną Twoich tekstów i dopasować je do założonych celów. Pytanie tylko, w jakiej formie podać je użytkownikom, aby były chętnie czytane i realizowały swoje zadania. Oto lista gotowych inspiracji dla Ciebie:

  • Artykuły rozwijające odpowiedź na najczęściej zadawane pytania
  • Poradniki
  • Case studies
  • Recenzje produktów
  • Referencje klientów
  • Listingi z angażującymi nagłówkami
  • Inspiracje
  • Infografiki
  • Q&A

Pamiętaj, że nie każda forma sprawdzi się w Twojej branży. Wiedząc, jakich informacji szukają użytkownicy (persona), łatwiej Ci będzie wybrać optymalną formę podania tej wiedzy.

Tworzenie treści na bloga firmowego to złożony proces, który wymaga przeprowadzenia działań analitycznych oraz odpowiedniego planowania kolejnych kroków. Dzięki zdobytej właśnie wiedzy nie będziesz już błądzić po omacku. Uwierz, że strategia tworzenia treści na bloga firmowego w dłuższej perspektywie ułatwi Ci pracę. Ponadto sprawi, że stanie się ona o wiele bardziej efektywna. Skuteczność publikowanych treści będzie dla Ciebie najlepszą motywacją do planowania kolejnych!

Artykuł gościnny

Autor: Paweł Gibek

Autor: Paweł Gibek

Copywriter i content writer. Specjalizuje się w tematyce motoryzacji, przemysłu meblarskiego i szeroko pojętego online marketingu. Przygotowuje merytoryczne treści na blogi firmowe. Tworzy perswazyjne opisy produktów dla sklepów internetowych.

Cześć, mam nadzieję, że podoba Ci się ten wpis na blogu! 😊

Jeśli chcesz mogę Cię informować mailowo o nowych artykułach, poradnikach i wskazówkach, dotyczących inbound marketingu. Wystarczy że dołączysz do listy subskrybentów

Spodobał Ci się nasz artykuł?
Udostępnij go swoim znajomym:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn