10 korzyści, jakie przynosi analiza słów kluczowych

Czytanie zajmie Ci 6 minut

Analiza słów kluczowych to fundament. Na nim możesz oprzeć kolejne działania mające na celu pozyskanie klientów na Twoje produkty i usługi z wyszukiwarki Google. Jeśli do tej pory traktowałeś analizę słów kluczowych „po macoszemu”, to dzisiaj przekonasz się, jak duże ma ona znaczenie.

Oto największe korzyści, jakie przyniesie Ci odpowiedni dobór słów kluczowych.

Identyfikacja sposobu wyszukiwania danego produktu lub usługi

To tak naprawdę pierwszy i jednocześnie kluczowy element całej układanki. Analiza słów kluczowych informuje Cię, w jaki sposób Twoi odbiorcy szukają konkretnego produktu, usługi lub informacji. Podczas analizy słów kluczowych na pewno zauważysz, że każda fraza ma inną liczbę wyszukiwań. To pozwoli Ci określić potencjał konkretnych słów kluczowych.

Dane dotyczące częstotliwości wyszukiwania musisz zestawić z konstrukcją analizowanych fraz. Może się bowiem okazać, że frazy o niższej liczbie wyszukiwań mają większy potencjał sprzedażowy. Analogicznie słowa wyszukiwane częściej mogą być frazami o charakterze informacyjnym.

Np. słowo kluczowe HubSpot ma średnią liczbę wyszukań w miesiącu 5400, ale użytkownik wpisujący takie zapytanie do wyszukiwarki może szukać informacji co to jest HubSpot lub chce się zalogować do systemu poprzez stronę internetową HubSpota.

Słowo kluczowe HubSpot partner Polska, które ma tylko średnio 10 zapytań w miesiącu ma większy potencjał sprzedażowy, ponieważ takie słowo kluczowe wpisują najczęściej osoby, które szukają firmy w Polsce która wdroży rozwiązania HubSpota i pokaże jak korzystać z systemu.

jak dobrać słowa kluczowe - analiza słów kluczowych przykład wyszukań

Nauka języka potencjalnych klientów

Sprzedawcy często mówi językiem, którego kupujący w ogóle nie rozumie. Brzmi to nieco enigmatycznie, ale ma swój sens. Jako sprzedawca nie zawsze jesteś w stanie „wejść w skórę” potencjalnego klienta. Wynika to z faktu, że myślisz o tym samym produkcie zupełnie innymi kategoriami. Dla przykładu Ty sprzedajesz szpilki, a Twój potencjalny klient szuka śrub mocujących koło. Ty masz w ofercie szklanki, a użytkownik szuka popychaczy zaworowych do silnika. Szpilki to w żargonie mechaników śruby, a szklanki to popychacze zaworów. Ty to wiesz, ale Twój klient niekoniecznie.

Korzyścią wynikającą z analizy słów kluczowych jest poznanie języka, jakim posługują się Twoi potencjalni klienci. Mówienie tym samym językiem oraz używanie takich samych zwrotów będzie miało ogromny wpływ na jakość komunikacji. Odpowiedni dobór słów kluczowych przyczyni się także do zwiększenia współczynnika konwersji, który omówię nieco szerzej w dalszej części artykułu.

Poznanie intencji użytkowników

Czy otwierając przeglądarkę, Twoją intencją jest zawsze zakup jakiegoś produktu lub usługi? Z pewnością nie! Często szukasz odpowiedzi na konkretne pytanie lub rozwiązania problemu. Dopiero zdobywając coraz więcej informacji, zaczynasz przyglądać się konkretnym ofertom.

Załóżmy, że jesteś młodym rodzicem, którego dziecko zaczyna raczkować i staje się coraz bardziej mobilne. Ty zastanawiasz się, jak ochronić je przed niebezpieczeństwami, które czyhają na nie w domu. Wpisując frazę „Jak zabezpieczyć dom przed raczkującym dzieckiem?” nie szukasz konkretnego produktu, ale pomysłów na rozwiązanie problemu.

Znając intencję użytkownika, możesz dostarczyć mu treści, które spełnią jego oczekiwania. Do poznania intencji niezbędna jest analiza słów kluczowych. Podpowie Ci ona, na jakim etapie ścieżki zakupowej jest użytkownik wpisujący konkretną frazę i dostosowanie treści do całej ścieżki zakupowej klienta.

Projektowanie struktury strony internetowej

Analiza słów kluczowych odgrywa ważną rolę w procesie projektowania struktury strony internetowej. Mam tu na myśli odpowiedni dobór słów kluczowych i pogrupowanie ich na docelowe strony z produktami/usługami, z rozwiązaniami dla danych branż czy też konkretnych potrzeb danego użytkownika. 

projekt struktury strony www po analizie słów kluczowych

Wykonując analizę słów kluczowych, będziesz mógł zoptymalizować swoje strony pod konkretne frazy. To przełoży się na poprawę widoczności w Google i pozwoli generować wartościowy ruch na stronie.

Poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania

Skoro przed chwilą wywołałem temat poprawy widoczności w Google, to czas teraz rozwinąć go nieco bardziej. Większość przedsiębiorców postrzega widoczność strony firmowej w wyszukiwarce przez pryzmat wysokich pozycji na najczęściej wpisywane frazy. A tak naprawdę jest to tylko część „widoczności”, która może przynieść wymierne korzyści dla Twojej firmy.

Wspomnieliśmy wcześniej, że analiza słów kluczowych dostarcza informacji na temat wartościowych fraz, które niekoniecznie muszą mieć dużą liczbę wyszukiwań. Im więcej wartościowych fraz kluczowych, tym szersza ekspozycja Twoje firmy w Google. A to z kolei znacząco zwiększa szansę na to, że potencjalny klient trafi na Twoją stronę, pozna Twoją firmę, pobierze jakiś materiał za lead czy coś od Ciebie kupi.

analiza słów kluczowych - odpowiedni dobór i rozkład słów kluczowych na stronie - wykres efekty

Źródło własne: Przykład wzrostu widoczności strony w wyszukiwarce Google po 6 miesiącach od poprawy struktury strony WWW i napisaniu kilkunastu artykułów blogowych. TOP 10 – średnia liczba wyników na 1 stronie Google – oferta firmy jest widoczna na pierwszej stronie Google po wpisaniu 281 różnych słów kluczowych.

Pomysły na tematy artykułów i treści na blogu

Pewnie zdajesz sobie sprawę, jak dużą rolę w procesie pozyskiwania klientów odgrywają treści blogowe. Przydatne artykuły odpowiadają na pytania Twoich potencjalnych klientów i rozwiązują ich problemy. To z kolei buduje wizerunek Twojej firmy jako profesjonalisty w danej branży. Zapewne teraz zadajesz sobie pytanie: „A skąd ja mam wiedzieć, jakie problemy mają moi potencjalni klienci?”. Możesz się tego dowiedzieć, wykonując analizę słów kluczowych.

Pamiętasz, jak na początku artykułu wspominałem o intencjach użytkowników wpisujących określone frazy w wyszukiwarce. Część z nich jest na etapie poszukiwania odpowiedzi na konkretne pytania. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci poznać pytania i przygotować artykuł, który udziela na nie wyczerpującej odpowiedzi.

Analiza słów kluczowych pomoże Ci wybrać nie tylko tytuł publikacji, ale także śródtytuły oraz frazy, jakich powinieneś użyć w treści.

Zwiększenie współczynnika konwersji

Wreszcie dotarliśmy do współczynnika konwersji, o którym wspominałem podczas omawiania wcześniejszych punktów. Jest on niezwykle istotny, ponieważ wskazuje, jak bardzo treści na Twojej stronie są dopasowane do potrzeb użytkowników wpisujących konkretną frazę.

Czy analiza słów kluczowych  i dobór słów kluczowych może wpłynąć na podniesienie współczynnika konwersji? Oczywiście, że tak! Dzięki niej możesz dużo lepiej dopasować treści na stronie do zapytań, jakie wpisują użytkownicy. Dostarczenie odpowiednich treści, przekazanie przydatnej wiedzy czy odpowiedź na zadawane pytanie zwiększy ruch na Twojej stronie. Ten ruch będzie o tyle wartościowy, że za suchym licznikiem odwiedzin nie będą stały przypadkowe osoby. Będą to Twoi potencjalni klienci, a więc użytkownicy, którzy są zainteresowani tematyką związaną z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Bez analizy słów kluczowych możesz pozyskiwać duży, ale zupełnie bezwartościowy ruch, który nie przyniesie Ci żadnych korzyści.

Optymalizacja kosztów działań SEO

Dzięki analizie słów kluczowych możesz zoptymalizować koszty związane z pozycjonowaniem. Bez aktywnych działań z zakresu SEO Twoja strona ma niewielkie szanse na zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja strony i pozyskiwanie linków wymaga określonych nakładów finansowych. Dokonując analizy słów kluczowych, otrzymujesz duży zasób danych, które wskazują, na jakie frazy powinieneś pozycjonować stronę, aby uzyskać zamierzony efekt. W ten sposób Twoja strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe, które pozwalają pozyskiwać wartościowy ruch.

Poznanie szacunkowych kosztów reklam w Google

A skoro poruszyliśmy temat pozycjonowania, to nie możemy także pominąć kwestii płatnych reklam w Google. W tym przypadku nie wystarczy tylko zapłacić i czekać na efekt. Płatne reklamy wymagają odpowiedniej konfiguracji i optymalizacji pod kątem fraz, które będę generować wartościowy ruch. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci znacząco podnieść efektywność płatnych reklam w Google.

Dzięki analizie fraz kluczowych możesz także poznać stawki CPC dla płatnych reklam Google Ads. To pozwoli Ci w sposób przemyślany zaplanować budżet. Dokładna analiza słów kluczowych to także szansa na znalezienie niszowych fraz z niskimi stawkami, które będą przynosić Twojej stronie wartościowy ruch.

Uzyskanie zwrotu z inwestycji

Niejako na deser zostawiłem punkt, który może być swoistym podsumowaniem całego zestawienia. Wszystkie działania, jakie podejmujesz w celu zwiększenia widoczności w Google, generują koszty. Stworzenie strony internetowej, napisanie artykułów, pozycjonowanie czy też płatne reklamy w Google wiążą się z wydatkami. Inwestując własne środki oczekujesz, że podjęte działania przyniosą wymierny efekt w postaci zamówień, które pozwolą Twojej firmie zarabiać.

Dzięki analizie słów kluczowych i doborze odpowiednich słów kluczowych nie pozostawiasz miejsca przypadkowi. Wszystkie Twoje działania stają się dużo bardziej efektywne i generują większe zyski. Pozyskani klienci i zamówienia stają się kołem zamachowym, które napędza Twoją firmę do rozwoju.

Pewnie nawet nie przypuszczałeś, że jedna analiza może przynieść aż tyle korzyści. Aby odczuwać te korzyści w dłuższej perspektywie, musisz cyklicznie weryfikować skuteczność fraz i ponawiać analizę słów kluczowych i optymalizować. Dzięki systematyczności szybko odczujesz wzrost ruchu na stronie, pozyskiwanych leadów i sprzedaży.

Potrzebujesz pomocy w doborze słów kluczowych?

Oceń artykuł

Spodobał Ci się artykuł?
Udostępnij go swoim znajomym:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn